Головна » Статті » Мої статті

Урок читання 4 кл. "Гр.Тютюнник"Ласочка"

Урок 3

Тема. Григір Тютюнник «Ласочка»

Мета уроку: ознайомити з оповіданням про тварин, розкрити причинно - наслідкові зв'язки  дружніх стосунків людини і звіра, вчити із розумінням ставитися до «братів наших менших»; вдосконалювати уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини, складати план; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

Обладнання: мультимедійний комплекс,індивідуальні картки, завдання для груп.

Тип уроку: комбінований урок

Хід уроку

І.Організаційний момент

1. Аутотренінг

- Я - школяр.

- Я - особистість творча.

- Я думаю, замислююсь.

- Я аналізую, висловлюю свої судження.

- Я хочу все знати!

II. Перевірка домашнього завдання

1. Мовно-логічне завдання

 (с. 72-74 «Кріт-неборака» Олександра Копиленка (1900-1958рр.))

- Користуючись текстом, доповніть розповідь про крота потрібними словами і виразами:

«Від народження і до _____ кріт живе  ______. Ходи  у ____  прогризає ____,

Прориває _____________, _____,_____. Живиться ______, _____. _________,

що живуть у землі.»

2. Хвилинка-цікавинка

«У світі науки і техніки існує наука, яка вивчає будову живих організмів для створення машин, механізмів. Це –біоніка.»

ІІІ. Вправи на розвиток швидкості читання

1.  Вправа «Цікаве перетворення»

- Перетворіть слово «сад» у «лис», змінюючи в кожному слові тільки одну букву.

Сад - лад - лід - ліс.

2. Вправа «Асоціативний кущ»

- Які асоціації викликає у вас слово «ліс»?

(Дерева, гриби, звірі, птахи, свіже повітря, краса, будматеріали, томливо, домівка тварин)

3. Вправа «Який цей предмет?»

Показую карточку зі словом, а учні називають характерні ознаки того предмета, про який повідомляється.

Лис - ... (рудий, хитрий, живе в норі, його боїться заєць...).

Письменник - (цікавий, розумний, пише різні твори...).

Спробуйте об'єднати ці два слова у речення.

ІV. Підготовка до вивчення нового матеріалу

  1. Загадка

В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться.

Як зовуть її?...

(Лисиця)

       2. Хвилинка-цікавинка

Лисиця -давньослов'янське слово, утворене від «Лис», що означає колір –«жовтий, рудий»; через колір ця тварини отримала свою назву.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання, назву якого зашифровано на дошці.(Викресліть словосполучення «шість банананів»)

Лшісатьсбаночаніква

- А прізвище письменника, який є автором твору, прочитаєте, пройшовши лабіринт.

 

 Р            І                                              Т             Т                К           Н

     Г                                                                                       И

          Р                   Г                                   Ю           Ю                 Н             И

V. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника.

1. Самостійне читання статті про Г.Тютюнника.

- Прочитайте мовчки текст про письменника.

- Що ви дізналися про нього?

2. Вправа «Розвідники»

- Прочитайте разом зі мною деякі факти з біографії письменника. Запам'ятайте їх як можна більше.

3. Вибіркове читання.

- Де народився Григір Тютюнник?

- Яким він був у дитинстві?

- Для кого писав письменник?

- Які у нього збірки для дітей?

 Для учителя.

  На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити. Говорити, навіть сміятися.

Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: "Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину". В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома,хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.

Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.

Починав писати Григір Михайлович російською мовою, оскільки понад двадцять років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався. Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань.

VІ. Робота над текстом оповідання «Ласочка»

1. Словникова робота в парах – вправа «Знайди пояснення»

- Прочитайте тлумачення нових слів після оповідання(С.78)

- З'єднайте нові слова з їх поясненням

 «припутень»                            ворошить вухами

«дзяволить»                              лісовий голуб     

«вухами пряде»                        попискує. підвиває    

«ожеледь»                               протяжне, жалібне звучання

«скімлення»                             тонкий шар льоду на поверхні землі і на деревах

2. Вправа «Бджілки»

Пасовисько                  Ожеледь                      Рибалити

Підзолочений             Облизнулося                Вудочці

Закортіло                    Вудити                          Скімлення

Прокинувся                Куняв                           Засипав

- Прочитайте спочатку усі іменники. А тоді - прикметники і дієслова.

- Які слова спільнокореневі?

- Прочитайте синоніми?

- Що ви можете сказати про слова «прокинувся», «засипав»?

3. Читання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка" вчителем.

- Про кого цей твір?

- Хто така Ласочка?

- Де і коли відбувається подія?

4. Повторне читання тексту «ланцюжком».

- Подумайте, кого назвали «Ласочкою»?  Від якого слова утворилася ця кличка?

(Ласочка - від ласувати, тобто їсти щось смачненьке).

5. Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

- Прочитайте опис ранку.

- Які фарби і звуки сповіщали про його прихід?

- З ким і як зустрівся Арсен?

- Як ви думаєте, чому лисеня заявилося на кручі?

- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня?

- За що воно сподобалось рибалці?

- Як про це говориться в тексті?

- Прочитайте слова, які описують зовнішність, рухи, звуки звірятка?

- Чи можна дії лисеняти розцінювати, як його розмову з дідом?

- Хто цю розмову передав? (автор)

- Чому рибалка назвав лисеня Ласочкою?

- З чого видно, що Ласочка була розумною, терплячою, спостережливою?

- Як вона розмовляла?

- Знайдіть і прочитайте, чого навчилося лисеня в Арсена?

- Як Ласочка допомагала рибалити?

- Прочитайте опис зими.

- Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці?

VІІ .Фізхвилинка

VІІІ. Розвиток творчих здібностей учнів.

1. Вправа «Кожному своє» - групова робота

Група 1

Поділ оповідання на частини складання плану.

- Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.

- На скільки самостійних частин можна поділити текст?

- Назвемо кожну з них.                                                               

План

1. Ранок.

2. Незвичайний гість.

3. Друзі-рибалки.

4. Довга зима.

5. Ласоччина сім'я.

- Які частини плану відповідають зачину, основній частині, кінцівці?

Група 2

- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику?

Словесне малювання

- Створити словесний малюнок до одного з епізодів твору.

- Що зобразили на малюнках?  Які назви дали?

- Що можна змінити в ілюстрації, якщо головним героєм оповідання буде інший лісовий мешканець?

Група 3

                 Характеристика героїв оповідання.

- Яким ви уявляєте рибалку Арсена?

- Яка у нього зовнішність?

- Який характер?

- Доведіть це словами тексту.

(Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий, турботливий).

Група 4

- Подумайте, якою була Ласочка?

(Розумною, не набридливою, скромною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою.)

*Вправа «Сенкан»

Лисиця

Руда, лукава

Хитрує,  вабить, полює.

Лисичка – лісова красуня.

Хитрунка

- Про яку людини говорять «хитрий , як лис»?

     2. Вправа «Що буде далі?»

Розвиток зв'язного мовлення і творчих здібностей.

- Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію.

- Змініть текст так, щоб оповідання перетворилося на  казку ( лисичка заговорить).

ІХ. Підсумок уроку.

 

Категорія: Мої статті | Додав: 1969 (04.02.2016)
Переглядів: 1636 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
avatar